Grafisch Nieuws

Web weergave

De eerste rood/witte Drupa-vlaggen wapperen sinds maart weer in Düsseldorf. En op het moment dat deze editie van Grafisch Nieuws eind april verschijnt, zijn partijen als Heidelberg, HP en Koenig & Bauer al enkele weken bezig met de opbouw van de machines op hun beursstands - om eind mei klaar te zijn voor meer dan 200.000 verwachte bezoekers. Dan opent de Messe, na acht jaar, de deuren voor de zeventiende editie van Drupa (de virtuele aflevering in 2021 maar even niet meegerekend). We pakken eindelijk de draad weer op: waar waren we gebleven, en wat mogen we verwachten?

PREVIEW DRUPA

Liefhebbers van afwerkapparatuur en veredelingstechnieken waren tijdens Drupa in het verleden vooral aangewezen op de nogal achteraf gelegen hallen 13 en 14. Daar is, mede dankzij de op Drupa flink toegenomen belangstelling voor de productie van verpakkingen (zie het artikel op blz. 12 in deze editie), gelukkig verandering in gekomen: in vrijwel elke beurshal staan deze specialiteiten nu op het menu. We presenteren een greep uit het aanbod.

PREVIEW DRUPA

De internationale Fespa-beurs vond dit voorjaar plaats van 19 tot 22 maart in RAI Amsterdam. In dit Drupa-jaar verzamelde de vakbeurs zo'n 525 exposanten en meer dan 12.000 unieke bezoekers uit 120 landen. Grafisch Nieuws was present in Amsterdam en belicht de belangrijkste nieuwigheden.

PRINT en SIGN

Eindelijk. Drupa komt er weer aan en naarmate het startschot dichterbij komt, nemen de verwachtingen toe. Achterhalen wat het hoofdthema van de beurs wordt, is een netelige kwestie, zeker nu de laatste editie al van acht jaar terug dateert en we ondertussen de impact van covid gehad hebben. Behalve het feit dat de wereld almaar digitaler wordt, bepalen ook aspecten zoals duurzaamheid, automatisering en workflows hoe langer hoe meer de meeste print- en verpakkingsactiviteiten. Bovendien wordt gekwalificeerd personeel aantrekken en bijhouden voor heel wat bedrijven moeilijker nu de babyboomers op pensioen gaan en de jonge, digitale generaties werk en leven op een andere manier benaderen.

VERPAKKINGEN

De verpakkingsindustrie - meer bepaald het deelsegment van de papieren verpakkingen - zal in de loop van het volgende decennium een grondige gedaantewisseling ondergaan. Een transformatie die wordt aangevuurd door een groeiende afkeer van plastic verpakkingen en de bewustwording van hun impact op het milieu. Overheden en bedrijven spannen zich in om veranderingen door te voeren, via wetgeving en door innovatieve verpakkingsoplossingen aan te bieden. In dit artikel bekijkt de auteur de belangrijke rol die merken en innovatieve technologiebedrijven kunnen spelen bij het bevorderen van een duurzame samenleving door verpakkingsalternatieven in papier in te voeren.

VERPAKKINGEN